Msze Trydenckie

w Polsce

Poka┼╝ ko┼Ťcio┼éy z msz─ů trydenck─ů w Polsce na wi─Ökszej mapie

Gda┼äskie ┼Ürodowisko Tradycji Katolickiej to wsp├│lnota wiernych przywi─ůzana do liturgii sprawowanej w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego (liturgia trydencka).

Tłum wiernych podczas kazania

Jeste┼Ťmy katolikami korzystaj─ůcym z liturgicznego skarbca Ko┼Ťcio┼éa. S─ů w┼Ťr├│d nas m┼éodzi i starsi, ma┼é┼╝e┼ästwa, osoby o r├│┼╝nym wykszta┼éceniu. ┼ü─ůczy nas umi┼éowanie Boga i Ko┼Ťcio┼éa oraz przywi─ůzanie do tradycyjnej liturgii, w kt├│rej odnajdujemy miejsce spotkania z Bogiem.

Versus Deum - Naprzeciw Boga - Zwr├│ceni ku Bogu - to zar├│wno bezpo┼Ťrednia forma postawy liturgicznej jak i postawa ┼╝ycia, kt├│r─ů chcemy przyj─ů─ç i realizowa─ç.

Dlaczego tak?

Dzisiejszy ┼Ťwiat cz─Östo zwraca si─Ö ku warto┼Ťciom ulotnym, pogoni za sukcesem, pieni─Ödzmi i karier─ů. Ta zamkni─Öta postawa, kt├│ra nap─Ödza b┼é─Ödne ko┼éo, powoduje, ┼╝e nie potrafimy spojrze─ç w g┼é─ůb swojego ┼╝ycia i nada─ç mu wyrazistego celu. Chcemy zatrzymywa─ç si─Ö i skierowa─ç nasz wzrok i serce ku symbolicznemu Wschodowi, ┼╝ywemu Bogu. On nas nieustannie zaprasza i czeka ka┼╝dego dnia na nasz─ů odpowied┼║.

Nasz─ů modlitw─Ö i spotkanie z Bogiem opieramy na tradycyjnych formach obrz─Ödowo┼Ťci: liturgii w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego, tradycyjnym ┼Ťpiewie i postawach. Te formy modlitwy, prze┼╝ywaj─ůce dzisiaj swoisty ÔÇ×renesansÔÇŁ, ucz─ů nas medytacji i wyciszenia, adoracji i dzi─Ökczynienia oraz tego, ┼╝e B├│g przychodzi do nas w ciszy, b─Öd─ůcej oderwaniem od ha┼éasu codzienno┼Ťci.

ÔÇ×Skierowanie na Wsch├│d oznacza (...), ┼╝e kosmos i historia zbawienia wzajemnie do siebie przynale┼╝─ů. Kosmos w┼é─ůcza si─Ö w modlitw─Ö, tak┼╝e on czeka na odkupienie. W┼éa┼Ťnie ten kosmiczny wymiar jest zasadnicz─ů cech─ů liturgii chrze┼Ťcija┼äskiej. Liturgia nigdy nie dokonuje si─Ö jedynie w ┼Ťwiecie wytworzonym przez cz┼éowieka. Jest zawsze liturgi─ů kosmiczn─ů┬áÔÇô problematyka stworzenia nale┼╝y do samego rdzenia modlitwy chrze┼Ťcija┼äskiej. Modlitwa ta straci sw─ů wielko┼Ť─ç, je┼Ťli zapomni o tym zwi─ůzku. Dlatego te┼╝ wsz─Ödzie tam, gdzie to tylko jest mo┼╝liwe, nale┼╝y podejmowa─ç apostolsk─ů tradycj─Ö kierowania si─Ö na Wsch├│d zar├│wno w budowie ko┼Ťcio┼é├│w, jak i w realizowaniu liturgii.ÔÇŁ

Kard. J. Ratzinger

Przy Gda┼äskim ┼Ürodowisku Tradycji Katolickiej dzia┼éaj─ů:

  • R├│┼╝a R├│┼╝a┼äcowa
  • Sekcja konserwacji i renowacji parament├│w

Natomiast z Gda┼äskim ┼Ürodowiskiem Tradycji Katolickiej wsp├│┼épracuj─ů:


Ca┼éym naszym dzia┼éaniem chcemy chroni─ç, wspiera─ç, umacnia─ç i rozpowszechnia─ç wiar─Ö katolick─ů na terenie naszego kraju, diecezji, w naszych ┼Ťrodowiskach, w┼Ťr├│d rodziny i znajomych, oraz zbli┼╝a─ç si─Ö do Boga poprzez udzia┼é i propagowanie liturgii sprawowanej w┬átradycyjnej formie. Chcemy, zgodnie z duchem tradycji katolickiej i nauczaniem Ko┼Ťcio┼éa, poprzez aktywny udzia┼é w ┼╝yciu wsp├│lnot parafialnych, wspiera─ç dzie┼éa, kt├│re przyczyniaj─ů si─Ö do wzrostu wiary.

W tych trudnych czasach relatywizmu chcemy tak┼╝e sta─ç w obronie prawdziwych warto┼Ťci i dumnie wyznawa─ç wiar─Ö katolick─ů. Przywi─ůzani do pi─Ökna tradycji, wiekowej i niezmiennej nauki Ko┼Ťcio┼éa oraz mi┼éo┼Ťci do bli┼║niego, staramy si─Ö poprzez nasze dzia┼éania promowa─ç pi─Ökno liturgii. Pi─Ökno to naucza i oddaje pi─Ökno samej wiary, oraz ukierunkowuje nas na Boga. Pod okiem duszpasterzy, realizujemy nasze dzia┼éania w r├│┼╝nym i szerokim zakresie:


  • promujemy pi─Ökno w liturgii, w starej i nowej formie, zgodnie z wol─ů i nauczaniem Ojca ┼Üwi─Ötego
  • spotykamy si─Ö cz─Östo na dyskusjach i zg┼é─Öbianiu nauki Ko┼Ťcio┼éa
  • chronimy i kompletujemy stare szaty i ksi─Ögi liturgiczne oraz prowadzimy ich renowacje
  • pomagamy wsp├│lnotom, parafiom i duszpasterstwom w przygotowaniu pi─Öknej liturgii w oparciu o dokumenty i nauczanie Ko┼Ťcio┼éa
  • uczestniczymy w warsztatach ┼Ťpiewu liturgicznego: chora┼éu gregoria┼äskiego i┬ápolifonii

  • bierzemy udzia┼é w konferencjach, warsztatach, sympozjach i rekolekcjach liturgicznych, organizowanych przez takie ┼Ťrodowiska i fundacje jak np. Dominika┼äski O┼Ťrodek Liturgiczny
  • organizujemy wyjazdy plenerowe i obozy, na kt├│re zapraszamy naszych przyjaci├│┼é
  • sp─Ödzamy wsp├│lnie czas na wyj┼Ťciach towarzyskich, imprezach itp.

Zobacz historię - kalendarium najważniejszych wydarzeń.


Mi┼éuj─ůc Ko┼Ťci├│┼é, nasz─ů Matk─Ö, stajemy w┬á prawdzie z trudn─ů sytuacj─ů, jaka dotyka Go dzisiaj w Europie, a ostatnimi czasy tak┼╝e i w Polsce (chocia┼╝by walka o miejsce krzy┼╝a w przestrzeni publicznej, nieprzychylny dyskurs medialny, czy promowanie postaw sprzecznych z etyk─ů katolick─ů). W obliczu tych narastaj─ůcych zagro┼╝e┼ä chcemy zej┼Ť─ç z drogi idealizacji i z zatroskaniem reagowa─ç w naszym otoczeniu na wspomniane przejawy sekularyzacji i spychania wiary na margines. Pod─ů┼╝aj─ůc za spostrze┼╝eniami kard. Ratzingera, zgadzamy si─Ö ze stawian─ů przez niego tez─ů:



ÔÇ×Bezsprzecznie ostatnie dwudziestolecie by┼éo dla Ko┼Ťcio┼éa Katolickiego niefortunne. Skutki tego, co nast─ůpi┼éo po soborze s─ů przeciwne oczekiwaniom wszystkich, tak┼╝e oczekiwaniom papie┼╝y Jana XXIII i Paw┼éa VI. Chrze┼Ťcijanie na nowo s─ů w mniejszo┼Ťci i to bardziej jeszcze ni┼╝ byli u schy┼éku staro┼╝ytno┼Ťci. Papie┼╝e i Ojcowie Soborowi oczekiwali nowego zjednoczenia katolik├│w a tymczasem nast─ůpi┼éa taka niezgoda, ┼╝e wydaje si─Ö┬á- u┼╝ywaj─ůc s┼é├│w Paw┼éa VI - i┼╝ autokrytyka przerodzi┼éa si─Ö w autodestrukcj─Ö. Oczekiwano skoku w prz├│d, a tymczasem nast─ůpi┼éa dekadencja spod znaku rzekomego ┬źducha soboru┬╗, natomiast jego prawdziwy duch zosta┼é w ten spos├│b zdyskredytowany. Kardyna┼é Julius Dopfner powiedzia┼é, ┼╝e Ko┼Ťci├│┼é po soborze przypomina wielki plac budowy. Kto┼Ť z┼éo┼Ťliwie doda┼é - tak, ale na tym placu zgubiono projekt budowy i ka┼╝dy teraz j─ů kontynuuje wedle swego upodobania.ÔÇŁ

Kard. Ratzinger w swojej ksi─ů┼╝ce ÔÇ×Raport o stanie wiaryÔÇŁ

 

ÔÇ×Jestem przekonany, ┼╝e kryzys wiary, kt├│ry prze┼╝ywamy obecnie, jest spowodowany upadkiem liturgii. (...) Wsp├│lnota, kt├│ra og┼éasza nagle jako ┼Ťci┼Ťle zabronione to, co dot─ůd by┼éo dla niej czym┼Ť naj┼Ťwi─Ötszym i najwznio┼Ťlejszym, oraz kt├│rej przedstawia si─Ö jako co┼Ť niestosownego ┼╝al, odczuwany przez ni─ů z tego powodu, sama stawia si─Ö pod znakiem zapytania. Jak mo┼╝na jej jeszcze wierzy─ç? Czy jutro nie zaka┼╝e ona tego, co dzisiaj nakazuje? (...) Dalsze ┼╝ycie Ko┼Ťcio┼éa dramatycznie wymaga uczynienia liturgicznego rachunku sumienia, liturgicznego pojednania, kt├│re przywr├│ci jedno┼Ť─ç zerwaniu w historii liturgii.ÔÇŁ

Kard. Ratzinger w swojej ksi─ů┼╝ce ÔÇ×AutobiografiaÔÇŁ

 

Przywr├│cenie tej jedno┼Ťci papie┼╝ nazywa ÔÇ×hermeneutyk─ů ci─ůg┼éo┼ŤciÔÇŁ w przeciwie┼ästwie do ÔÇ×hermeneutyki zerwania z przesz┼éo┼Ťci─ůÔÇŁ. Papie┼╝ wyja┼Ťnia┼é obszernie te zagadnienia w przem├│wieniu do Kurii Rzymskiej 22 grudnia 2005 r.┬á


Polecamy si─Ö modlitwie oraz bardzo serdecznie zapraszamy do wsp├│┼épracy, udzia┼éu w liturgii oraz przy┼é─ůczenia si─Ö do naszej, wci─ů┼╝ rozwijaj─ůcej si─Ö wsp├│lnoty!


Kontakt